10duizend | Is film echt zo belangrijk op internet
Ieder bedrijf wil een bedrijfsfilm maar zonder goede strategie om de film te verspreiden is het snel weggegooid geld.
film, nieuwe media, strategie, YouTube, website
4478
post-template-default,single,single-post,postid-4478,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-3.6,wpb-js-composer js-comp-ver-5.0.1,vc_responsive

We willen ook een filmpje op internet

Bijna iedere ondernemer die we spreken begint vroeg of laat over ‘een filmpje’. Iedereen moet een film van zijn bedrijf. Goede zaak natuurlijk, maar is een filmpje nou echt zo belangrijk?

Internet is beeld

De verschuiving van tekst naar beeld gaat steeds verder. Niemand leest lange lappen tekst op internet en alles moet voorzien zijn van goede foto’s of film.

Saai, humorloos en je bezoeker wil het niet zien

Bedrijfsfilms zijn meestal behoorlijk saai. De directeur prominent in beeld en er mag geen onvertogen woord vallen. Bedrijfsfilms zijn vaak humorloos en bevatten nauwelijks informatie die de kijker wil zien. 80% van de kijkers klikt een film op internet al na 10 seconden weg.

Distributie van de film

Voor een eenvoudige, kwalitatieve film betaal je minimaal €1.000 en de prijzen lopen snel op. Een goede filmmaker is veel tijd kwijt aan de voorbereiding (wat is de boodschap die de film moet vertellen?), het filmen van verschillende scenes en het monteren tot een goede aantrekkelijke film. Maar naast het maken van de film is de publicatie van de film net zo belangrijk. Wat heb je aan een goede film die niemand ziet? Als je €1.000 betaalt voor de productie van een film adviseren wij om hetzelfde bedrag te reserveren voor een advertentiecampagne om te zorgen dat de film gezien wordt door de juiste doelgroep.

Het gaat om de boodschap

De kwaliteit van camera’s wordt steeds beter en met een kleine investering kan iedereen filmen met bioscoop kwaliteit. Tegelijkertijd zie je dat steeds meer mensen filmen en fotograferen met hun mobiele telefoon en maken de bekendste vloggers (internet-filmers) hun filmpjes met hele eenvoudige apparatuur. Om een aansprekend filmpje te maken is het niet perse nodig om met professionele filmers te werken. Misschien werken in jouw bedrijf mensen die graag filmen en ook in staat zijn om leuke filmpjes te maken van het bedrijf. Het kan interessant zijn om met medewerkers af te spreken dat zij met enige regelmaat films maken.

Onderdeel van je gehele strategie nieuwe media

Film is een effectief middel om te vertellen over je bedrijf en je producten maar zorg dat het onderdeel is van een strategie nieuwe media. Wanneer je dat niet doet loop je het risico dat je een hele mooie film hebt die alleen door je familie en vrienden wordt bekeken.